NAV sajtóközlemény, folyamatosan frissülő aktualitások
Digitalizált világunkban a NAV ellenőrei egyre több adatra támaszkodhatnak, ha revíziót indítanak. Ezúttal fodrászokat ellenőriztek, itt a foglalási rendszer online adatai a valós jövedelmek felderítésében is segítettek.
A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) a teljes gazdaságot figyeli, és a különböző forrásból származó adatokat összevetve vizsgálja az adózókat. A revizorok ezúttal fodrászok ellenőrzésére indultak, online felületen foglaltak időpontot, és így keresték fel az üzletet. A frizura elkészült, de az elvégzett munkáról sem számlát, sem nyugtát nem kaptak.
A foglalási oldalon az üzletről többszáz ügyfélvéleményt találtak. A több forrásból érkező digitális adatok összehasonlításával a fodrászat valós forgalmát is sikerült felderíteni. Jogkövetési vizsgálatot indítottak, és bekérték az elektronikus foglalási adatokat. Hamar kiderült, hogy ezek összértéke több mint háromszorosa a vállalkozó bevallott bevételének. A foglalási felület adatainak hitelességét más módon is tesztelték, tanúkat is meghallgattak az ügyben. Az ügyfelek beszámolói megerősítették az elektronikus adatokat. Az üzletben tapasztalt hiányosságok miatt a NAV mulasztási bírságot szabott ki, a be nem vallott jövedelmek ügyében pedig adóellenőrzés indult.
A revizorok nem álltak meg itt, a program adatait összevették a NAV-os adatbázisokkal és újabb ellenőrzéseket is indítottak. Egy másik fodrászüzletben is időpontot foglaltak. A fodrász ollójára nem volt panasz, de szabályos számlát itt sem kaptak: az alkalmazott egy már kitöltött nyugta felhasznált példányát próbálta átírni.
Végül kiderült az is, hogy a hajszobrász nem egyéni vállalkozóként dolgozik a fodrászatban, hanem az üzletvezető be nem jelentett alkalmazottja. A NAV ebben az ügyben is eljárást indított.
Nemzeti Adó- és Vámhivatal
Kelet-budapesti Adó- és Vámigazgatósága
Annak a diáknak, akinek a diákigazolványa október végén lejárt és nem tanul tovább, illetve nem helyezkedett el, és orvosi ellátásra más jogcímen sem jogosult, december 16-ától egészségügyi szolgáltatási járulékot kell fizetnie.
A tanulói, hallgatói jogviszony megszűnése után még október 31-éig érvényes azoknak a diákigazolványuk, akik idén nyár elején fejezték be tanulmányaikat. Ha a volt diák nem tanul tovább, illetve nem helyezkedett el – és más jogcímen sem jogosult az egészségügyi szolgáltatásra –, akkor december 16-ától (a diákigazolvány lejártát követő 46. naptól) egészségügyi szolgáltatási járulékot kell fizetnie. Ez idén havonta 11 300 forint, naponta 380 forint. A járulékfizetést a tanulónak, hallgatónak nem kell bejelentenie, azt a NAV automatikusan előírja a Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelő adatszolgáltatása alapján.
Az egészségügyi szolgáltatási járulékot a tárgyhónapot követő hónap 12. napjáig kell befizetni. Az adószámla az Ügyfélportálon keresztül elérhető és pár kattintással befizethető az összeg.
Ha valaki önálló átutalást indít, akkor a NAV Egészségügyi szolgáltatási járulék beszedési számláját kell feltüntetni, amelynek száma: 10032000-06055826. Átutaláskor a közlemény rovatban az adóazonosító jelet be kell írni.
Lehetőség van arra is, hogy az egészségügyi szolgáltatási járulékot a volt diák helyett – hozzájárulásával és a NAV jóváhagyásával – más személy vagy szervezet fizesse meg.
A fizetési lehetőségekről és az igénybe vehető fizetési könnyítésekről további információ található a NAV honlapján a:
Ki, hogyan fizethet a NAV-nak? című tájékoztatóban (Szolgáltatások/Számlaszámok) és a
30.2 számú Fizetési kedvezmények magánszemélyeknek és egyéni vállalkozóknak című információs füzetben.
Nemzeti Adó- és Vámhivatal
Kelet-budapesti Adó- és Vámigazgatósága
Ahogy közeledik a karácsony, mindenki a legszebb és legjobb ajándékokat keresi gyermekeinek. A játékok kiválasztásakor azonban nemcsak szórakoztató értékükre kell figyelni, hanem arra is, hogy biztonságosak legyenek. A NAV elkötelezett abban, hogy megakadályozza az olyan játékok forgalomba hozatalát, amelyek nem felelnek meg a biztonsági előírásoknak, hamisítványok, vagy gyenge minőségük miatt veszélyt jelenthetnek a gyermekekre.
A hamisított és rossz minőségű játékok különösen kockázatosak, mivel gyakran nem esnek át a szükséges biztonsági vizsgálatokon. Ezek az árucikkek apró, könnyen leváló alkatrészeket is tartalmazhatnak, fulladásveszélyt okozhatnak. A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) az ünnepek előtt kiemelten ellenőrzi, hogy biztonságos játékok kerülnek-e az üzletek polcaira.
Az importált játékok vámellenőrzésekor a pénzügyőrök a hamisítványok kiszűrése mellett vizsgálják a CE-jelölés meglétét és szabályosságát, valamint a termékek megfelelőségi dokumentumait is. A CE-jelölés az uniós szintű biztonsági, egészségügyi és környezetvédelmi előírásoknak megfelelést támasztja alá. Azért, hogy a nem megfelelő, veszélyes termékeket mihamarabb kiszűrjék a piacról, a NAV együttműködik más hatóságokkal is.
Így történt ez a NAV Repülőtéri Igazgatóságán is, amikor a NAV kollégái a Budapest Főváros Kormányhivatala Fogyasztóvédelmi Főosztályának munkatársaival ellenőriztek több mint 100 küldeményt. A piacfelügyeleti hatóság CE-jelölés nélküli plüssjátékokat talált, a termékeken szembetűnt még a silány minőségű varrás és töltőanyag. Mivel a CE-tanúsítványt a vámkezelést kérő nem tudta benyújtani, az igazgatóság az árunyilatkozatot visszautasította, a játékokat pedig, az ügyfél kérelmére, megsemmisítették.
A NAV felhívja a figyelmet, hogy csak megbízható forrásból vásároljanak, kerüljék a gyanúsan olcsó termékeket, hiszen a hamisítványok nemcsak gazdasági károkat okoznak, hanem az egészségre is ártalmasak lehetnek.
A gyermekek biztonsága közös felelősség, és a NAV mindent megtesz azért, hogy a karácsonyi ajándékok valóban örömet és biztonságot nyújtsanak.
Nemzeti Adó- és Vámhivatal
Kelet-budapesti Adó- és Vámigazgatósága
A Nemzeti Adó- és Vámhivatal Kelet-budapesti Adó- és Vámigazgatóságának ügyfélszolgálatai – tekintettel az ünnepekre - decemberben az alábbi nyitvatartással várják az ügyfeleket.
A NAV Kelet-budapesti Adó- és Vámigazgatóságának (1144 Budapest, Gvadányi utca 69.) központi ügyfélszolgálatának nyitvatartása:
dátum
nyitvatartás
2024. december 6.
8:30 - 11:30
2024. december 7.
8:30 - 11:30
2024. december 13.
8:30 - 11:30
2024. december 14.
8:30 - 11:30
2024. december 24.
ZÁRVA
2024. december 27.
ZÁRVA
A Kormányablakban működő igazgatósági NAV-ablakok (1082 Budapest, Baross u. 59.; 1102 Budapest, Havas Ingác u. 1-3.) ügyfélszolgálati nyitvatartása:
dátum
nyitvatartás
2024. december 6.
8:30 - 12:00
2024. december 7.
8:30 - 12:00
2024. december 13.
8:30 - 12:00
2024. december 14.
8:30 - 12:00
2024. december 24.
ZÁRVA
2024. december 27.
ZÁRVA
Az adózók személyes ügyintézését az igazgatási szünet alatt, 2024. december 30-án, a fővárosban az Észak-budapesti Adó- és Vámigazgatóság (Budapest XIII. ker., Dózsa György út 128-132.) ügyfélszolgálata biztosítja az alábbi nyitvatartással:
2024. december 30.
8:30 – 11:30
2024. december 31.
ZÁRVA
Nemzeti Adó- és Vámhivatal
Kelet-budapesti Adó- és Vámigazgatósága
A NAV kezdeményezésére Budapesten találkoztak elsőként a nyugat-balkáni államok és az EU-tagállamok vámvezetői. A sikeres rendezvény olyan folyamatos szakmai párbeszédet indíthat, amely elősegíti az EU-csatlakozás előtt álló térség vámszakmai integrációját.
November 18-án és 19-én Budapesten találkoztak a nyugat-balkáni országok és az EU-tagállamok vámvezetői. A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) kezdeményezése úttörő, ezidáig nem került sor hasonló vámszakmai találkozóra. Az esemény jelentőségét mutatja, hogy a rendezvényen valamennyi nyugat-balkáni ország és 15 EU-tagállam magas szintű vámdelegációi, az Európai Bizottság adó- és vámügyekért és a szomszédságpolitikáért felelős főigazgatóságai, valamint a régióban aktív szerepet vállaló Transport Community, a Regional Cooperation Council és a CEFTA Titkársága is részt vett, az Európai Uniós Ügyekért Felelős Minisztérium és a Külgazdasági és Külügyminisztérium képviselői mellett.
A magyar EU-elnökség fontos prioritása, hogy elősegítse a nyugat-balkáni országok integrációját és a régió kapcsolódását az európai hálózatokhoz és a belső piachoz. A találkozón értékelték a nyugat-balkáni vámügyi együttműködés jelenlegi helyzetét. Szó volt a szomszédos EU-tagállamok tapasztalatairól, a regionális gazdasági és vámszakmai együttműködés fejlesztésének lehetőségeiről, az EU vámuniójának folyamatban lévő reformjáról és az EU bővítési politikájáról. Kutatási eredményeket is megosztottak a regionális gazdasági együttműködésről és összekapcsoltságról. Elhangzott: más, az EU-csatlakozás előtt formálódott regionális együttműködések, mint például a Visegrádi Csoporton belüli aktív vámszakmai kapcsolatok mintaként szolgálhatnak a nyugat-balkáni régió számára is.
A résztvevők hangsúlyozták, a jövőbeli tagság és az EU egységes piacán való teljes és sikeres részvétel érdekében a vámügyek területén fokozottabb együttműködésre, kölcsönös bizalomra és strukturált párbeszédre van szükség a régión belül, valamint az EU és a nyugat-balkáni partnerek között. Üdvözölték a magyar elnökség úttörő kezdeményezését, a sikeres rendezvény után a cél a párbeszéd mielőbbi folytatása, és 2025-ben egy hasonló vámvezetői találkozó megrendezése.
A piaci szereplők szerint a digitalizáció, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) folyamatos és az adminisztrációt csökkentő fejlesztései pozitív változásokat hoztak az adóztatás rendszerébe, de az új megoldások sikeréhez elengedhetetlen a kiszámítható felkészülési idő. Egyebek mellett ez a kedden lezajlott, nyolcadik Nemzeti Adókonzultáció egyik leglényegesebb konklúziója. A NAV rendezvényét több mint kétszáz fős szakmai közönség követte figyelemmel.
Idén is teltházas érdeklődés mellett zajlott a Nemzeti Adókonzultáció, ahol a Pénzügyminisztérium, a NAV, valamint a vállalkozókat képviselő szakmai szervezetek és a legjelentősebb tanácsadó társaságok szakemberei, adószakértők, számviteli szakemberek vitatták meg a magyarországi adórendszer és adóztatás helyzetét és aktuális kérdéseit.
Az esemény fővédnöke, Varga Mihály nyitóelőadásában az adórendszert az egyik meghatározó versenyképességi tényezőként jellemezte, hozzátéve, hogy Európában Magyarország az élmezőnyben, hetedik helyen áll a nemzeti adórendszerek versenyképességi rangsorában, az amerikai Tax Foundation nemrégiben publikált adatai szerint. A Pénzügyminiszter a 2025-ben várható adóváltozások közül kiemelte, hogy a tervek szerint a kormány megduplázza a családi adókedvezményt, folytatja az otthonteremtés támogatását, továbbá még egyszerűbbé válhat az adminisztráció, és több adónem is megszűnhet.
Az idei konzultáció egyik központi kérdése volt az adóztatás digitalizációja, aminek szakmai körökben alapvetően kedvező a fogadtatása, ugyanis az egyszerűbb ügyintézés, az adóhivatal által gyűjtött adatok hozzáférhetősége jelentősen megkönnyíti az adózásiteendőket, támogatja a magánszemélyek adózását, a gazdálkodók ügyvitelét és a könyvelők, tanácsadók munkáját is.
Ugyanakkor megfogalmazódott az az elvárás, hogy az új és világszerte terjedőben lévő online technológiák és szolgáltatások használatához elengedhetetlen a vállalkozók felkészítése, amit oktató videók, kézzel fogható tájékoztatók, képzési kurzusok bevezetésével lehetne elérni. Ebből a célból a szakmai szervezetek együttműködést kínáltak a NAV-nak.
Ugyancsak hangsúlyos témaként szerepelt a valós idejű és tranzakció szintű adatok felhasználása, ami nemcsak a szolgáltatások fejlesztésében, hanem a kockázatelemzés révén célirányosan végzett ellenőrzésekben, és az adózókat támogató eljárásokban is hasznosul.
A résztvevők kétségtelenül előnyösnek minősítették azt az adóhivatali szemléletet és hozzáállást, aminek fókuszában már nem a hatóság, hanem az ügyfelek – beleértve a magánszemélyeket és a gazdálkodókat – állnak. Ennek új elemeként jelenhet meg az úgynevezett adategyeztetési eljárás, ami lehetőséget ad a cégeknek arra, hogy a hibás vagy ellentmondásos adatszolgáltatás alapján feltárt devianciákat, még az esetleges ellenőrzés megindítása előtt tisztázzák.
A Nemzeti Adókonzultáción a Pénzügyminisztérium és a NAV előadásai mellett, a szakmai közönség megismerhette a PwC Magyarország, a Deloitte, a KPMG, az RSM Hungary, az Andersen, az AUDAX, a Magyar Könyvvizsgálói Kamara, a Vállalkozók Országos Szövetsége, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara, a Magyar Okleveles Adószakértők Egyesülete, a FIVOSZ, a Digitális Magyarország Ügynökség, a Nemzeti Hírközlési és Informatikai Tanács, az IBM, az OTP, a Számlázz.hu, a Krones Hungary és a Saldo képviselőjének adózással kapcsolatos véleményét, javaslatait is.
A részletes beszámoló hamarosan megjelenik a NAV honlapján (www.nav.gov.hu).
Nemzeti Adó- és Vámhivatal
Kelet-budapesti Adó- és Vámigazgatósága
A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) egyre több nyomtatványt tesz elérhetővé az ONYA-ban, fokozatosan kiváltva az Általános Nyomtatványkitöltő Keretprogram (ÁNYK) feladatait.
Az Online Nyomtatványkitöltő Alkalmazás (ONYA) felületén egyre több ügy intézhető, egyszerűen, webes alapon. 2024. november 7-től tovább bővült ezek köre, hiszen ekkortól kizárólag az ONYA-n érhetők el a következő jövedéki nyomtatványok:
Nyomtatvány száma
Nyomtatvány megnevezése
Utolsó verziószám
NAV_J10
Zárjegy igénylő lap
v.2.16
NAV_J33
Jövedéki kiskereskedő bejelentése jövedéki termék mozgóbolt útján történő forgalmazásáról
v.1.29
NAV_J41
Üzemanyagtöltő állomás adatszolgáltatása, bevallása
v.3.2
A nyomtatványkitöltő használatához nem kell keretprogram, hiszen webes alapú, felhőben tárolja az adatokat. A felsorolt nyomtatványoknál az ügyintézés elektronikus azonosítással indítható. A felület elérhető mobiltelefonon és tableten is, megkönnyítve a gyors és egyszerű ügyintézést.
A NAV-honlapon a Nyomtatványkereső oldalán a lekérdezés után a keresett nyomtatvány oldalán lévő csempe az ügyintézés új felületére, az ONYA-ra irányítja a felhasználót. Azok, akik letöltötték az ÁNYK-nyomtatványok utolsó verzióját, még be tudják nyújtani az ÁNYK-n keresztül is, addig, amíg a nyomtatvány verziószáma nem változik.
Nemzeti Adó- és Vámhivatal
Kelet-budapesti Adó- és Vámigazgatósága
Talán igaz a mondás, hogy minden nap egy alma az orvost távol tartja, azonban az adóellenőröket biztosan nem. A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) revizorai ezúttal mezőgazdasági idénymunkásokat és foglalkoztatójukat ellenőrizték. Az eredményen maguk a munkások is meglepődtek.
A revizorok kora reggel, de már munkakezdés után látogattak ki egy almaültetvényre, és kezdték meg az ellenőrzést. Az ültetvényen almát szedők úgy tudták, egyszerűsített foglalkoztatással bejelentve dolgoznak. A revizorok lekérdezték a szükséges adatokat, ekkor derült ki, hogy a tizennyolc munkavégző sem egyszerűsített foglalkoztatással, sem más munkaviszonyban nem volt bejelentve.
A cég képviselője beismerte, hogy feketén foglalkoztatta a dolgozókat. A foglalkoztatotti bejelentés szabályainak megsértése súlyos mulasztás, a tizennyolc be nem jelentett alkalmazott miatt az ügyben akár több tízmilliós összegű bírság is várható.
A szabályos foglalkoztatásra nagyon oda kell figyelni, hiszen az a foglalkoztatottaknak különösen súlyos érdeksérelmet okoz. Ezzel arányosan a szankció is súlyos, és a szabályszegés további, kedvezőtlen következményekkel is jár. A cég adózói minősítése általánosból kockázatossá válik. A NAV honlapján is közzéteszi a társaság adatait, mint be nem jelentett alkalmazottat foglalkoztatót.
Nemzeti Adó- és Vámhivatal
Kelet-budapesti Adó- és Vámigazgatósága
A múltkori árverés alkalmával a kiárusított modellek többsége elkelt, de aki lemaradt róla, ne csüggedjen: A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) ugyanis új lehetőséget hirdet összerakható autók, motorok, repülők és a hozzá tartozó kiegészítők megvásárlására.
A tételek közül az apró alkatrészektől a komplett szettekig, különféle árkategóriában szerezhetők be termékek a makettezéshez. A 13 millió forint összértékű portékák új, bontatlan állapotúak, amik most akár az áruk 50 százalékáért megvehetők.
A modellekre és kiegészítőkre november 15. és 18. közt tehető érvényes ajánlat a NAV árverési felületén.
Nemzeti Adó- és Vámhivatal
Kelet-budapesti Adó- és Vámigazgatósága
Az online kereskedelem dinamikus fejlődése mind a logisztikát, mind a hatósági oldalt próbatétel elé állítja. A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) a vámellenőrzésnél különös figyelmet fordít arra, hogy megakadályozza a biztonságot, vagy akár az életet is veszélyeztető termékek forgalomba kerülését.
Közeledik a karácsony, és ezzel együtt az online vásárlások száma is jelentősen nő. Az ajándékokat sokan a már világszerte ismert „Black Friday” alatt szerzik be, hiszen ilyenkor a kereskedők jobbnál jobb ajánlatokkal csábítják a vevőket. Az e-kereskedelem dinamikus fejlődése új lehetőségeket kínál, ugyanakkor a megnövekedett forgalom kockázatokkal is jár.
Míg tavaly a III. negyedévben 20 millió kiscsomag érkezett Magyarországra, idén ez a szám már megközelítette a 32 milliót. Az év utolsó három hónapjában pedig további, akár 30 százalékot meghaladó növekedésre is számítani lehet. Az emelkedő forgalommal párhuzamosan sajnos megnőhet az olyan cégek megjelenésének az esélye, amelyek nem megfelelő, hamis, az egészségre, vagy akár az életre is veszélyes termékeket kínálnak.
A NAV kiemelt feladatának tekinti, hogy a megnövekedett forgalom kihívásaira megfelelő hatósági eszközökkel reagáljon. A vámellenőrzéskor megállapított jogsértések főként ruházati termékeket, gyermekjátékokat, elektronikai cikkeket és illatszereket érintenek. A hamisított termékek nemcsak a jogtulajdonosoknak okoznak jelentős anyagi kárt, hanem veszélyeztethetik a fogyasztók egészségét, mivel a gyártáskor nem ugyanazokat a biztonsági követelményeket alkalmazzák, mint az eredeti termékeknél.
Különösen fontos, hogy a vásárlók körültekintően válasszanak, és időben adják le rendeléseiket, hiszen a logisztikai szegmensnek is követnie kell a drasztikusan megnövekedett forgalmat. Gyakran előfordul, hogy az árukat a NAV már kiadta, de a tömeges árumozgatás miatt a csomagok a logisztikai szolgáltatóknál várakoznak. A vámeljárás elektronikus, általában néhány percet vesz igénybe. A NAV elkötelezett a forgalom zökkenőmentes és gyors kiszolgálásában, azért, hogy a csomagok minél hamarabb eljussanak a vásárlókhoz.
A NAV arra kéri a lakosságot, hogy csak megbízható, ismert online áruházakból rendeljenek! A túlságosan alacsony áron világmárkákat kínáló weboldalak nagy valószínűséggel hamis termékeket értékesítenek. Ajánlott a vásárlási visszaigazolást is elmenteni, és az online, illetve az áruhoz kapcsolódó bizonylatot is mindig megőrizni!
Nemzeti Adó- és Vámhivatal
Kelet-budapesti Adó- és Vámigazgatósága